پیر پارچه بافی یزد  از بی مهری مسئولین سازمان صنایع دستی می نالد !!!



یزدفردا :استاد غضنفر ملک ثابت(پیر پارچه بافی یزد)"يكى از قديمى ترين و باسابقه ترين بافندگان دارايى استاد غضنفر ملک ثابت میباشد.استاد از پانزده سالگى هنر دارايى را نزد پدر و پدربزرگش آموخته و بيش از شصت سال است كه كارگاه دارايى بافى ملک را در يزد اداره مى كند.
استاد غضنفر ملک ثابت دارائی باف78ساله یزدی از  افراد انگشت شمار باقی مانده در این رشته در گفتگوئی گله آمیز با سایت یزدفردا اظهار داشت :از 14 سال پیش با پیشنهاد دکتر بهشتی رییس وقت میراث فرهنگی کشور با میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یزد همکاری خود را آغاز کرده و با هدف زنده نگهداشتن این هنر بومی و محلی یزد و آموزش آن به نسل جوان تمام سختی ها را تحمل نمودم .

وی در ادامه افزوداز دولت هاشمی و خاتمی با توجه به جدا بودن میراث فرهنگی و صنایع دستی ،هر کدام به صورت جداگانه قرار دادی با پیشگسوتان منعقد می کردند و در صنایع دستی ،بخش آموزش و در میراث بحث گردشگری و نمایشگاهی مد نظر بوده است .
با متمرکز شدن میراث و صنایع دستی در زمان دولت خاتمی ،قرار داد ما هم تبدیل به یک قرار داد شد و 12 ماه در سال قرار داد بسته می شد .
با حضور دولت نهم و شعارهای عدالت محوری و توجه به قشر آسیب پذیر ، استاد کاران صنایع دستی امیدوار به توجه بیشتر مسئولین شدیم .و لی متاسفانه قرار دادما از 12 ماه به ششماه درسال کاهش یافت و با دلایل مختلف از بیمه کردن افراد شاغل در بخش آموزش صنایع دستی هم همچو گذشته طفره رفتند .
وی با اشاره به حضور مهندس بقائی در راس سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری کشورافزود :افراد زیرمجموعه میراث و صنایع دستی پس از انتصاب و حضور مهندس بقائی با توجه به افکار و اندیشه های ایشان بر این اعتقاد بودند که مشکلات به صورت ریشه ای حل شده وبیش از پیش به قشر آسب پذیر زیر مجموعه توجه خواهد شد .
ولی متاسفانه از ابتدای سال 88 تا کنون، که 9 ماه از سال می گذرد ،نه تنها قرار دادی با استادکاران بسته نشده بلکه بعضا با کم لطفی مسئولین استانی صنایع دستی هم روبرو هستیم .
وی در ادمه توضیح مشکلات استادکاران صنایع دستی افزود :متاسفانه علیرغم شعار های زیبا ئی که در رسانه ها می شنویم نه تنها افراد شاغل در بخش صنایع دستی، بلکه افراد انگشت شمار پیشکسوت این بخش قادر به تامین هزینه های اولیه زندگی هم نیستند و تنها به این امید زنده هستیم که بعد از مرگ مان در بروشر ها وعکس ها از ما به عنوان بازماندگان نسلی که با تعصب هنرپدارنمان را زنده نگهداشتیم یاد کنند .
استاد ملک ثابت تنها بازمانده دارائی بافان محله قدیمی یعقوبی یزد و گارگاه حسن ملک در ادامه افزود :درکارگاه مرحوم پدرم حدود سی نفر به دارائی بافی مشغول بوده و از همین راه امرار معاش می کردند و البته کارگاه های زیادی نیز در شهریزد بوده و اکثر مردم یزد در همین کارگاههای فعالیت داشتند ،و از آن نسی تنها دو کارگاه فعال مانده آنهم تنها برای بازدید گردشگران ،نه فعالیت اقتصادی !!
استاد دارائی باف یزدی در ادامه افزود:14 سال است که به امید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن همه سختی ها را تحمل کرده ام و خدا می داند برای درمان مجبوریم هزینه های بالارا به صورت آزاد پرداخت کنم و هر روز شرمنده تر از روز قبل در برابر خانواده بشویم !!!
وی به درامد و هزینه های خود اشاره کرده و گفت :قرار است طبق سالهای گذشته برای آموزش با ما قرار داد ببندند که البته تا کنون هنوز قرار دادی را ندیدیم و اگر مانند سال قبل باشد ماهیانه 120 هزار تومان ودر مقابل برای طی مسیر منزل تا صنایع دستی روزانه بیش از سه هزار تومان هزینه آژانس می پردازم وسئوالم از مسئولین بزرگوار این است که آیا با ماهیانه 30 هزار تومان در آمد ،آنهم اگر شش ماه از سال قرارداد ببندند می توان زندگی کرد ؟؟؟
وی از عدم توجه به صنایع دستی بومی استان یزد گله کرده و گفت :صنایع دستی بومی استان یزد شامل شعربافی(پارچه بافی در انواع مختلف مانند دارائی و ترمه و...)زیلو بافی ،سفالگری،زرگری،کاشی کاری واحرامی بافی است و متاسفانه توجه صنایع دستی استان بیشتر متمرکز به کارهائی مانند معرق چوب ومشیک شیشه ،تکه دوزی ،گلیم بافی ،سرمه دوزی است که متعلق به دیگر نقاط کشور است .
درپایان استاد غضنفر ملک ثابت به سن 78 سالگی خود اشاره کرده و گفت از ما گذشته و می گذرد وروزهای زیادی را دیده و تجربه کرده ایم در سن 45 تا 47 سالگی ام را به خاطر می آورم که همه توان خود را برای سرنگونی رژیم پهلوی گذاشته و تحت رهبری های اما م وسومین شهیدمحراب در تمام صحنه های انقلاب پیشتاز بودیم و افتخار هم می کنیم که حکومت جمهوری اسلامی برقرار شد تا به مستضعفان و مظلومان توجه شود و حداقل اینکه بتوانیم دردهایمان را بدون هیچ واهمه ای به گوش مسئولان برسانیم .
وی در پایان خطاب به مهندس بقا ئی و مسئولین کشوری صنایع دستی که به اعتقاد او کمتر در جریان بی توجهی مسئولان استانی هستند این شعر را هدیه کرد :

ما در این در نه در پی حشمت و جا آمده ایم

از بد حادثه به اینجا پناه آمده ایم .

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا